العودة   الصياد المصري > الاسلحة > ورشة السلاح

الملاحظات

ورشة السلاح صيانة السلاح و الإستفسارات بما لا يخالف القانون

عرض شركة الياقوت لادوات الصيد البحريعؤض شركة الياقوت للاسلحة الناريةعرض شركة الياقوت على الاسلحة الهوائية

قديم 12-16-2013, 07:03 PM
aymank2
زائر

افتراضي حل نهائى لمشكله بستم الديانا.

الموضوع منقول بعد الاستأذان من صاحبه الانسان المحترم مصطفى ابو اسماعيل.
تحياتى لكل الاعضاء وحشتونى جدا كلكم عارفين مشكله بستم الديانا وانفلات العمود اللاقط من البستم المشكله ديه بقت عامه واكتر من بندقيه بنفس المشكله والغريب انى كنت اعتقد ان المشكله فى بستم ال T06 فقط ولكن احد اصدقائى يمتلك 54 اير كينجT01 اشتكى ان البندقيه مش لاقطه فى الاخر اكتشفت ان نفس المشكله حصلت والعمود برده اتحرك من مكانه اخر مره ثبتنا العامود ببنز بعد ثقب خرم صغير فى البستم والعمود وده كان فى بستم الديانا52 بتاع الاستاذ ايمن Aymank2 ابو جاسر المره ديه فكينا البستم واتأكدنا انه تمام التمام بس حبينا ننهى المشكله بحل نهائى فكينا البنز وخرمنا خرمين جداد فى البستم مكان الكبس حتى عمود اللقط وعمل فتحات صغيره به يعنى كده بقى كل ناحيه من الكبس فيها خرم لحد داخل العمود اللاقط نفسه وتم تسقيط لحام نحاس وملىء الفتحات تماما بالنحاس وسنفره البستم من اثر السواد الناتج عن لحام النحاس لحد مبقى بيبرق هههههههه اسيبكم مع الصور اول صوره والبنز لسه راكب.
نهائى لمشكله بستم الديانا.
نهائى لمشكله بستم الديانا.
الموضوع الأصلي: حل نهائى لمشكله بستم الديانا. || الكاتب: aymank2 || المصدر: الصياد المصري

كلمات البحث

صيد - اسلحة - بنادق - مسابقات - رحلات صيد

pg kihzn gla;gi fsjl hg]dhkh> hg]dhkh> fsjl

قديم 12-17-2013, 12:12 AM
الصورة الرمزية adel152
adel152 adel152 غير متواجد حالياً
خبـير فـنـى
خبير الاسلحة الهوائية بالمنتدى

adel152 has a reputation beyond reputeadel152 has a reputation beyond reputeadel152 has a reputation beyond reputeadel152 has a reputation beyond reputeadel152 has a reputation beyond reputeadel152 has a reputation beyond reputeadel152 has a reputation beyond reputeadel152 has a reputation beyond reputeadel152 has a reputation beyond reputeadel152 has a reputation beyond reputeadel152 has a reputation beyond repute

اخى العزيز ايمن باشا بعد التحية.
انا كنت متأكد بنسبه كبيره ان مجموعة الزناد سواء كانت 06 او 05 او01 ملهاش دخل فى هذا الخلل لأن الخلل موجود فى منطقة تثبيت دراع اللقط مع نهاية البستم.
كده حضرتك أكدت الكلام ده %100.
بس عايز أسأل حضرتك ليه زودت عملية اللحام النحاس مع البنز؟
هوه حضرتك لما فكيت البندقية لقيت البنز أتأثر من لاستعمال؟
خالص تحياتى.

قديم 12-17-2013, 02:42 PM
aymank2
زائر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 مشاهدة المشاركة
اخى العزيز ايمن باشا بعد التحية.
انا كنت متأكد بنسبه كبيره ان مجموعة الزناد سواء كانت 06 او 05 او01 ملهاش دخل فى هذا الخلل لأن الخلل موجود فى منطقة تثبيت دراع اللقط مع نهاية البستم.
كده حضرتك أكدت الكلام ده %100.
بس عايز أسأل حضرتك ليه زودت عملية اللحام النحاس مع البنز؟
هوه حضرتك لما فكيت البندقية لقيت البنز أتأثر من لاستعمال؟
خالص تحياتى.
استاذنا الكبير دائما بتثبت ان وجه نظرك صح البنز متاثرش خالص والبندقيه كانت دقيقه جدا كنت بجمع بيها من 35 و40متر فى 1.5 سم بس بصراحه حبينا نحل المشكله نهائى كده ننسى البستم خالص حتى لو20سنه والتكلفه خراطه ولحام 35ج وممكن كنا نعملهم اقل كمان .